Heemaf
Poseren tijdens eerste proefrit van locomotieven voor Java. In midden met vlinderdasje HEEMAF directeur Keus (1928)
Heemaf
Grote machine hal 1919
Hazemeyer
Floris Hazemeyer, oprichter van Hazemeyer bij de fabriek aan de Tuindorpstraat in Hengelo (1914)
Rento Hofstede Crull
De oprichter van de Heemaf bij een machine van de General Electric Company tijdens de Wereldtentoonstelling in Chicago (1893).
EMF Dordt
Werklui van Willem Smit & Co's Electromotorenfabriek in Dordrecht (1916)
Electromotorenfabriek (EMF) Dordt
Wikkelarij Ruckphen (1948)
Systeem Coq Utrecht
Hidde Nijland, oprichter Coq Utrecht met de fabriek (1920)
Heemaf
Elektrische centrale Helpman Groningen 1914
Smit Transformatoren
Vervoer transformator door fa. Frederiks d.m.v. paardentractie (1913-1915)
Smit Slikkerveer
Draaistroomgenerator 16-11-1912
Systeem Coq Utrecht
Lossen van een 10 kV (1922)
TCS/Heemaf
Twentsch Centraal Station voor Stroomlevering / Heemaf (1916)
Heemaf
Wikkelarij 1922
Hazemeyer
Reyrolle hal (1922)

Jan Eijer stuurde een prachtige digitale foto van de verhuizing van Hofstede Crull waarop zijn opa te zien is die toen zijn vaste chauffeur van Hofstede Crull was. De foto is gemaakt voor zijn huis op 12 december 1935 door/of ontwikkelt en afgedrukt door "Photohaus Matter" in Montjoie-Eifel  (Monschau). De tweede man (van rechts gezien) op de voorgrond is de opa van Jan Eijer, Antonius Hendrikus Hulshof. Geboren 17-07 1898 te Hummelo en Keppel; overleden  21-03 1945 te Doetinchem. Beroep: chauffeur uit zijn paspoort uitgegeven op 22-11 1934 te Arnhem, met paspoortnummer 109644*

Antonius Hulshof werd de vaste chauffeur van Hofstede Crull vanaf december 1933 toen de motorenfabriek "de VIJF" van Hofstede Crull bijna failliet was gegaan (1934) en hij een ander bedrijfje had opgericht, de ISEM (later AKU, nu AKZO NOBEL). Antonius Hulshof ging automatisch mee naar dat bedrijf als chauffeur. In 1938 overleed Hofstede Crull en werd hij zijn baan kwijt als vaste chauffeur van Hofstede Crull. Op het einde van de Tweede Wereldoorlog werd Doetinchem gebombardeerd en overleed Antonius Hulshof aan de verwondingen die hij daar opliep.

De  verhuisfoto van Hofstede Crull uit Monschau (Duitsland)  naar villa de Ooiman in Doetinchem (neem ik aan). 

 

Op de foto staan achter het raam twee mensen. De linker is de heer Hofstede Crull rechts waarschijnlijk zijn (Duitse) vrouw. Zes jaar nadat zijn eerste vrouw (Aleida Johanna Hendrika Dikkers) in 1928 overleed  hertrouwde Hofstede Crull met de Duitse Elisabeth Kühn. 

Een van de laatste foto's van Hofstede Crull in 1938 (man met hoed in het midden die met zijn hand een schakelaar of iets dergelijks lijkt te bedienen). De kleine man tweede van rechts zou zijn chauffeur A. H. Hulshof moeten zijn.

Paspoort van dhr. Hulshof. Zie ook de stempels in Monschau.

Hierboven het getuigschrift van mijn opa, alles is wel onder het puin van mijn voorouders huis vandaan gekomen. Dit document heeft een bombardement en plunderingen overleeft. Het huis te Doetinchem aan de Varsseveldseweg is op 21-03-1945 gebombardeerd, waarbij dhr. A.H. Hulshof naar het ziekenhuis is overgebracht waarbij hij enige uren later in de tuin van het ziekenhuis aan een schedelbasisfractuur is overleden. Het ziekenhuis was zo overvol dat de gewonden in de tuin werden gelegd.

Jan Eijer.

Het huis in Monschau bestaat nog steeds. Jan Eijer was hier op onderzoek tijdens zijn vakantie. Het huis is waarschijnlijk gebouwd door een Nederlander wist een tachtig jarige buurtbewoner te vertellen. Op de foto bovenaan staat waarschijnlijk ook een heer Slijkhuis van een meubelzaak uit Doetinchem  waar Hofstede Crull de meubelen gekocht had. Dit werd vervoerd naar Monschau. 

 

 

Meer volgt.... 

Met dank aan Jan Eijer

Historische nieuwsflits

Eerste medewerkers Hofstede Crull & Willink

Heemaf eerste medewerkers
Eerste medewerkers Heemaf

Bron: Holec archief.

Auto ongeluk Hofstede Crull 1909

Hofstede Crull was een van de eersten in Nederland die zich vervoerde met auto's. Hij was ook nog een liefhebber van snelle sportauto's. In 1909 kreeg hij een auto ongeluk die in onderstaand artikel wordt beschreven. Hij kwam met de schrik vrij, de stuurstang bleef in de boom steken.

Automobielongeluk Hofstede Crull 1908

Hofstede Crull met 1 van zijn mooie raceauto's.
Een van de mooie snelle sportauto's waar Hofstede Crull zich in die tijd mee vervoerde,

Automobielongeluk Hofstede Crull 1908

Automobielongeluk Hofstede Crull 1908

Bron: Gorcumer Courant 26-03-1909

HHG Video Box

Cloud tag

Laatste nieuws

Laatste reacties

Uitgelicht

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
2926631

Wie is online

We hebben 73 gasten en geen leden online

Nieuwsbrief

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd